11/06/2020Yale Belgium - Hilaire Van Der Haeghe Nieuws

Service-technieker Jérôme en Technical Trainer Paul over opleidingen bij YALE BELGIUM

Service-technieker Jérôme en Technical Trainer Paul over opleidingen bij YALE BELGIUM

Dat Paul al zijn kennis met ons deelt, is echt een voorrecht”

Jérôme Smisdom (28) is een Franstalige service-technieker bij YALE BELGIUM. Hij voelt er zich in zijn nopjes en is opgetogen over het opleidingsprogramma. Met de ervaren Technical Trainer & Support Paul van Buynder (58) aan zijn zijde kent hij de heftrucks en magazijntoestellen van YALE BELGIUM door en door en lost hij problemen in een mum van tijd op. Een duo-interview.

Jérôme, hoe worden de service-techniekers van YALE Belgium opgeleid?

Jérôme: “Wij werken zo autonoom mogelijk. Bij een onderhoud of herstelling doen we een beroep op onze ervaring uiteraard, maar - gezien de specifieke kenmerken van elk toestel - bestaat er een uitgebreid trainingsprogramma. Dat programma is zeer divers met online trainingen en trainingsmodules, interne ‘live’ opleidingen in groep van Paul en externe trainingen bij andere Yale® fabrieken. Daarnaast hebben we een enorme kennisbank van Yale® bij de hand zoals up-to-date service manuals en servicebulletins, zodat we elk onderhoud en herstelling tot in de puntjes kunnen uitvoeren.”

Waarom is kennisoverdracht zo cruciaal bij YALE Belgium?

Jérôme: “Interne opleiding en doorstroming van informatie zijn belangrijk want elke Yale® heftruck of magazijntoestel heeft eigen karakteristieken. Omdat we veel robuuste machines met een lange levensduur hebben, is het belangrijk om ook van oudere toestellen de juiste specificaties te kennen om de juiste diagnose van een probleem te kunnen vaststellen. Onze Technical Trainer & Support Paul is echt een professional met meer dan 35 jaar ervaring die alle systemen en programma’s door en door kent én zijn kennis over alle toestellen graag deelt. Dat is echt een voorrecht.”

Paul beaamt: “Als Technical Trainer & Support ondersteun ik Jérôme ‘on the job’ via telefoon of ter plaatse bij de klant. Daarnaast is het zo dat al onze service-techniekers vanaf het begin een flink trainingsprogramma volgen.”

Paul, hoe ziet de opleiding in groep eruit ?

Paul: “Zeer praktijkgericht. Ik simuleer onder meer complexe pannes op de toestellen. Het is aan de service-techniekers om altijd de meest gerichte aanpak te bepalen om de juiste diagnose te stellen. ‘Welke logica volgen we het best bij welk soort van panne?’, is altijd de centrale vraag.”

Jerome, jullie volgen ook online trainingen?

Jérôme: “Ja , voor de nieuwe toestellen kan elke service-technieker altijd een basismodule raadplegen. Met een paswoord kunnen we online deze modules op eigen tempo volgen. Zo zijn we  vertrouwd met het toestel nog voor we bij een klant aan de slag gaan. Daarnaast zijn er de digitale compleet geüpdate handleidingen of ‘manuals’ per toestel. We kunnen ze altijd online raadplegen.“

“In 99% van de gevallen kunnen we onze machines binnen 24 uur herstellen.”

“We doen ook een beroep op Yale One Source, een online en zeer goed gemaakt interactief programma. Het bestaat uit multiple choice vragen die in een logische volgorde ons stap per stap naar de juiste diagnose van een defect leiden. Het is dankzij al deze ondersteuning van Yale dat we op maximaal 1,5 uur de juiste diagnose kunnen stellen, ook bij de wat moeilijkere gevallen. In 99% van de gevallen kunnen we onze machines binnen 24 uur herstellen. “

Tot slot kunnen we ook altijd terecht bij onze internationale Yale® ingenieurs. Yale® verzamelt alle onderhoudsinformatie en onderhoudscases van alle machines ter wereld en stelt die ons ter beschikking.”

Jérôme, volg je ook opleidingen in het buitenland ?

Jérôme: “Ja, Yale organiseert groepsopleidingen voor alle Yale® service-techniekers. Ze vinden op geregelde tijdstippen plaats in de fabrieken in Nederland, Frankrijk en Italië. Zeer interessant want dan hebben we contact met de designers van machines en van de onderhoudsprogramma’s. Zo heb je informatie ‘uit eerste bron’. “

Paul, tot slot, jij volgt ook een Train The Trainer programma?

Paul: “ Klopt, Jérôme gaf het al aan, kennisoverdracht is bij een bedrijf als YALE BELGIUM van onschatbare waarde. Als  Technical Trainer & Support volg ik bij Yale® het Train The Trainer programma, met als doel om op termijn, nog voor ik met pensioen ben, mijn trainingsvaardigheden door te geven aan andere sleutelfiguren binnen YALE BELGIUM. Zo blijft mijn kennis en expertise geborgd binnen dit familiebedrijf.”